Jindra Fučík

MiniMausL - řídící ovladač pro NanoL

MiniMausL - managing throttle for NanoL


MiniMausL

Popis

MiniMausL je základní ovladač navržený pro systémy používající sběrnici LocoNet, nebo kompatibilní. Jedná se o velmi základní ovladač, určený pro ovládání funkcí dostupných podle specifikace LocoNet P1. Ovladač je primárně určen jako řídící ovladač pro centrálu NanoL. Jeho cílem je umožnit uživateli používání funkcí centrály, včetně možnosti nastavení podružných ovladačů bez vlastního displeje (například FRED).

Ovladač má tři základní režimy:

  • Ovládání lokomotiv
  • Ovládání příslušenství (výhybek)
  • Ovládání hodin rychlého času (fact clock)
Ovladač je vybaven šestiznakovým displejem, šestnácti barevnými tlačítky a potenciometrem pro nastavení rychlosti.

Description

MiniMausL is basic throttle designed for systems using LocoNet or compatible control bus. It is very basic throttle, designed to control functions available in LocoNet specification P1. Throttle is primary created as control throttle for NanoL command station. The target is to enable user use functions of NanoL command station, including provisioning of simplified secondary throttles without display (like FRED).

Throttle has three basic modes:

  • Locomotives control mode
  • Accessory control mode (turnouts)
  • Fast clock control mode
Throttle is equipped by six-digit display, sixteen colorful buttons and potentiometer for setting up speed.


NiniMausL

Režim ovládání lokomotiv

V tomto režimu zelená část displeje zobrazuje číslo ovládané lokomotivy. Číslo je vždy zobrazeno jako čtyřmístné v rozsahu 0001 až 9999. Červená část zobrazuje použité funkce. Vzhledem k tomu, že LocoNet P1 nativně podporuje jen funkce do F8, znamená každý svislý segment jednu funkci. Funkce světel (F0) je pak zobrazena na vodorovném segmentu podle směru jízdy. Na následujícím obrázku je příklad s aktivními funkcemi světel (F0), F1, F3 a F8 pro lokomotivu číslo 3.

Locomotives control mode

In this mode green part of display shows controlled locomotive number. Number is always displayed as four digits number in range 0001 to 9999. Red part display used functions. Based the fact, LocoNet P1 by nature supports functions only to F8, each vertical segment represents one function. Function of lights (F0) is displayed on horizontal segment and is present on segment as per driving direction. On following image is shown example of locomotive number 3 with activated lights (F0) and functions F1, F3 and F8.


Funkce

Modrá tlačítka 0-8 se používají k přepínání jednotlivých funkcí, hnědé tlačítko pro změnu směru jízdy. Červené tlačítko STOP pro odpojení celého kolejiště. Žluté tlačítko pro okamžité zastavení vybrané lokomotivy, při opakovaném stisku pak pro okamžité zastavení všech lokomotiv na kolejišti (ale napájení zůstane přítomno).

Potenciometr ovládá rychlost zvolené lokomotivy. Směr jízdy se přepíná stiskem hnědého tlačítka. Pokud má lokomotiva nastavenou nějakou rychlost na potenciometru a uživatel stiskne tlačítko pro změnu směru, ovladač automaticky nastaví rychlost na nulu. Lokomotiva tedy zastaví a změní směr.

Zelené tlačítko „Dispatch“ je určeno pro odeslání lokomotivy do seznamu určenému k vyzvednutí ovladačem bez displeje (například FRED). Po jeho stisku dojde k odeslání lokomotivy a uživatel je vyzván k zvolení jiné lokomotivy, protože u stávající se předpokládá, že jí bude ovládat jiný ovladač (Stejně jako při použití tlačítka „Enter“, viz následující odstavec). V systému LocoNet P1 může být takto odeslaná pouze jedna lokomotiva. Je proto nutné, aby si lokomotivu co nejdříve vyzvedl ovladač bez displeje.

Bílé tlačítko „Enter“ se používá k zadání jiné lokomotivy.

Oranžové tlačítko „Mode“ pro přepnutí na režim výhybek a rychlého času.

Pokud stiskneme klávesu bílou „Enter“, přejdeme do režimu zadání adresy nové lokomotivy. V tomto režimu svítí na červené části displeje „Lo“, aby bylo zřejmé, že se jedná o zadání adresy lokomotivy. Poslední číslice bliká, to je ta, kterou uživatel zadává. Zadávání je hodně zjednodušené. Protože neexistuje žádná klávesa pro mazání, zadávají se prostě čísla na konec. Pokud tedy chceme zadat lokomotivu „4“, je potřeba nejprve zadat předcházející nuly. Tedy stiskneme „0“ „0“ „0“ „4“.

Blue buttons 0-8 are used to switching associated functions. Brown button change travel direction. Red button STOP will disconnect power to layout. Yellow button immediate stop selected locomotive. When used twice, it will immediately stop all locos on layout (but power will stay present).

Potentiometer is used to control of speed of selected locomotive. Travel direction is changed by brown button. In case locomotive have selected some speed on potentiometer and user press button for change direction, throttle will automatically set speed to zero. Locomotive will stop and change direction then.

Green button “dispatch” is used for sending locomotive to throttle without display (like FRED). When used, locomotive information are submitted to stack and user is requested to select new locomotive to control (Same as when button “Enter” is used; see following paragraph). In system of LocoNet P1 only one locomotive can be sent like this. It is requested, that no-display throttle will pick up locomotive from stack immediate.

White button “Enter” is used to change address of controlled locomotive.

Orange button “Mode” will change controm mode to turnouts and fast clock.

When white button “Enter” is pressed, we will go to mode of entering new locomotive. In this mode red display shows “Lo”, to be seen, we are entering Locomotive address. Last digit is blinking to indicate, that it is the digit user enters. Entering is really simplified, As we have no key for remove or delete, nombers are simply entered at the end. It means, you have to enter leading zeroes. For example, when you want to enter loco number “4”, you must press keys: “0”, ”0”, ”0”, ”4”.


Set

Zadání potvrdíme opět bílou klávesou „Enter“. Nyní ovladač požádá centrálu o přidělení slotu pro zvolenou lokomotivu. Když jej centrála přidělí, krátce o tom informuje pomocí nápisu „SL“ a číslo slotu. Tato informace není příliš podstatná. Za pozornost stojí fakt, že centrála NanoL podporuje pouze 32 slotů, takže když začnete dostávat sloty blízké tomuto číslu, pravděpodobně budete brzy potřebovat novou centrálu.

Poslední část zadání je počet rychlostních kroků. Centrála NanoL podporuje všechny varianty 14, 28 i 128 jízdních kroků. Pozor na nastavení dekodéru, pro některé dekodéry je potřeba změnit nastavení pro přechod mezi 14 a 28 jízdními kroky. Nastavení jízdních kroků je indikováno červeným „SS“ a zvoleným počtem jízdních kroků v zelené části. Hodnotu lze měnit pomocí žluté a zelené klávesy, které v tomto případě fungují jako šipky „↙“ a „↗“.

Ovladač MiniMausL se považuje za nastavovací ovladač. Proto zvolenou lokomotivu vždy automaticky přebírá. Bez ohledu na to, jestli jí předtím ovládal jiný ovladač.

Address is confirmed again by white key “Enter”. Now throttle will ask command station to allocate slot for selected locomotive. When slot is allocated, display shows for short time message “SL” and slot number. This information is not so crucial. It is good to mention, that NanoL supports 32 slots only. It means, when you start receiving slots with numbers close to 32, you will probably need new command station soon.

Last step of entering is number of speed steps. Command station NanoL supports all variants: 14, 28 and 128 speed steps. Be careful about decoders. For some decoders they need to be properly configured to distinguish between 14 and 28 speed steps. Selection of speed steps is indicated by text “SS” in red part of display followed by selected amount of speed steps in green part of display. Number of speed steps can be changed by using yellow and green key. Keys in this case working as arrows „↙“ and „↗“.

Throttle MiniMausL understand itself as managing throttle. It means, it automatically overtake, without notification, that loco was controlled by another throttle before.

Režim ovládání příslušenství (výhybek)

Tento režim je velmi zjednodušený. Červená část displeje se pokouší zobrazovat směr výhybky a zelená část zobrazuje číslo výhybky. Výhybka může být nastavená do tří směrů. Rovně, do odbočky a neznámo. MiniMausL podporuje příslušenství v rozsahu 1 až 999. Proto je adresa zobrazená pouze na tři místa.

Accessory control mode (turnouts)

This mode is really simplified. Red part of display trying to display turnout direction. Green part display turnout number. Turnout can be in one of three states: straight, diverge and unknown. MiniMausL support accessory in range 1 to 999. It mean, address is displayed as three digits only.


Set

Zobrazení směru na segmentovém displeji není úplně jednoduché a vyžaduje to trochu představivosti.

Výhybka rovně je relativně jednoduchá:

Display of direction on segment display is not so simple. It needs a little of imagination to understand.

Turnout is straight – that is simple:


Set

Výhybka do odbočky je o něco horší, ale dá se pochopit:

Turnout is to diverge direction – that is a little worst, but can be understand:


Set

Výhybka v neznámém stavu je vlastně kombinací obou stavů:

Turnout is in unknown stats – that is combination of both states:


Set

Co vlastně znamená, že není známý stav? Centrála NanoL si eviduje stav pouze prvních 256 výhybek. U ostatních se předpokládá, že jsou ovládány pomocí digitálního dekodéru připojeného přímo na sběrnici LocoNet a jsou schopné svůj stav ohlásit přímo. Pokud uživatel nedopatřením zadá neexistující adresu, je zobrazená jako neznámá.

Přepínání stavu se dělá pomocí zelené klávesy „do odbočky“ a pomocí žluté klávesy „rovně“.

Během ovládání výhybek je možné používat potenciometr k ovládání rychlosti běžným způsobem. Ovladač ovládá poslední zvolenou lokomotivu. Stejně tak hnědou klávesu pro změnu směru.

Pomocí bílé klávesy „Enter“ je možné zadat novou adresu. Červená část displeje zobrazí text „Pr“, jako zkratku od slova „Příslušenství“. Blikání poslední číslice a zadávání včetně předcházejících nul je stejné jako u zadávání adresy lokomotivy. Pokud stiskneme bílou klávesu „Enter“, ovladač se pokusí zjistit stav výhybky a zobrazit jej. Je možné při zadávání rovnou stisknout zelenou, nebo žlutou klávesu. V takovém případě ovladač tento stav rovnou nastaví.

What does it mean, that turnout is in unknown state? NanoL command station keeping information about first 256 turnouts only. With others it assumes, that they are controlled by digital decoder connected directly to LocoNet bus and can report their state directly. In case user by accident enters non existing address, it is displayed as unknown.

Direction is changed by green key “to turn” and yellow “to straight”.

When turnouts are controlled, potentiometer still can be used for control speed of locomotive selected in locomotive menu. Same as brown button can be used for direction change.

Using white “Enter” key allows to enter another address. Red part of display shows text “Pr” (as Czech “Prislusenstvi”). Blinking of last digit and entering leading zeroes is same as with entering locomotive address. When you use key “Enter”, throttle will try to retrieve turnout status and display it. It is possible to press green or yellow key. In this case throttle set the state immediately.


Set

Režim ovládání hodin rychlého času (fact clock)

Režim rychlého času je jednou se zajímavějších částí, které v oblasti LocoNet potkáme.

Hodiny rychlého času v podstatě představují jednoznačnou distribuci informace o hodinách, minutách, dnech a hlavně rychlosti. Rychlost se udává jako násobek reálného času a zobrazuje se většinou jako měřítko (1:1 znamená normální rychlost; 1:2 znamená dvakrát rychlejší než normální čas; a tak dále).

MiniMausL podporuje zobrazení rychlosti, hodin a minut. Bohužel použitý displej nemá znak pro dvojtečku, proto je použito zjednodušené zobrazení s tečkou. Červená část zobrazuje rychlost, zelená část zobrazuje hodiny a minuty. Na následujícím obrázku je zobrazen příklad času běžící rychlostí 1:3 a zobrazující čas 12:45.

Fast clock control mode

Fast clock is one of interesting functionality we can see in LocoNet world.

Fast clock functionality in practice means unified distribution of time information including hours, minutes, days and mainly speed. Speed is presented as multiplication of real time and is usually presented as scale (1:1 mean standard speed; 1:2 mean twice faster than standard; etc).

MiniMausL supports display of speed, hours, and minutes. Unfortunately used display have no symbol for colon. Then simplified view with dot is used. Red part display speed and green part display hours and minutes. On following image is displayed example of time with speed 1:3 and time 12:45.


Set

Při zobrazení rychlého času jsou modré klávesy čísel použité pro nastavení rychlosti. Tedy klávesa 2 znamená rychlost 1:2 (dvakrát rychlejší), klávesa 1 znamená rychlost 1:1 (normální čas), klávesa 0 znamená 1:0 (čas stojí) a tak dále. Centrála NanoL podporuje rychlý čas jen do rychlosti 1:8, takže klávesa 9 nedělá nic.

Pomocí žluté a zelené klávesy lze čas zrychlovat a zpomalovat. Klávesy v tomto případě fungují jako šipky „↙“ a „↗“. Červená klávesa znamená zastavení času.

Při stisku klávesy „Enter“ je možné běžným způsobem zadat nový stav hodin a minut.

Pokud při zadání hodin a minut zadáme nesmyslný čas, MiniMausL hodnoty upraví na nejbližší vhodné.

When fast clock is displayed, blue keys with numbers are used for quick speed change. It means, key 2 is used for speed 1:2 (twice faster), key 1 mean speed 1:1 (normal time), key 0 mean 1:0 (time is frozen) etc. Command station NanoL support fast clock up to speed 1:8; it mean, key 9 does nothing.

Using yellow and green key speed can be increased or decreased. In this case keys are used as arrows „↙“ and „↗“. Red key is used for freeze (stop) the time.

White key “Enter” allow to enter new time of hours and minutes by usual way.

In case you enter incorrect time value to hours or minutes, MiniMausL will change it to closest possible.


Set